Dikter 29/10-10

Hejsan, Svejsan!

Idag är det fredag!
Så skönt, nästa vecka har vi lov!
Nu ska vi starx äta tacos, och jag är jättehungrig.

Idag i skolan var jag på biblioteket, och lånade två böcker.
En av de var en diktbok, jag blev intresserad av den för att vi håller på med dikter i skolan.

Här är en jag tycker är fin:         (läs den lite som en dikt)

Den gråa, gråa dagen, ack, som aldrig vill ta slut,
går lilla gråa Gråberg tyst i gråa marken ut.
Han har så gråa ögon. De ser på gråa hus.
De ser blott regn och lera och en himmel utan ljus.

Så traskar lilla Gråberg fram på åkerstubb och strå.
Han går på gråa fötter. Säg, vad tänker han väl på?
Han tänker nog på julen då det finns så mycket rött.
På allting grått och surt och vått är Gråberg ganska trött.

Till lingondricka längtar han, till rödvit polkagris,
till eld som dansar röd och glad i tomtens öppna spis.
Han ser på gråa råttan som i diket ligger död.
Säg, varför är råttan grå och inte rosenröd?

Fin va?
Jag tycker att den är jättefin!

Här är en liten till:

Agneta och Acke
var vänner på landet.
Agneta var liten och tvär.

Men Acke tycket hon var
som en älva
för Acke var väldigt kär.

Plötsligt en dag
sa Acke till älvan,
när dom satt och rensade bär:

"Du kan väl ta
ett piller, Agneta,
så blir du aldrig större
än så här!"

Kram Ellen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!